El conte motriu

En aquesta tercera sessió, hem treballat al voltant del conte motriu. Aquest, tal com indica el seu nom, és un relat que ens porta a una situació que pot ser imaginària o no, on els participants (personatges) treballen de manera col·laborativa per tal d'aconseguir un desenvolupament tant personal com acadèmic. Aquest pot anar acompanyat de música, balls, imatges o altres eines que l'enriqueixin i l'ajudin a ser més significatiu. El conte motriu és adaptable a entorns canviants i diferents, i els seus objectius principals són cognitius, motrius i afectiu-relacionals. Presenta una sèrie de beneficis molt positius per als infants, ja que els permet treballar diversos aspectes de la motricitat, permet treballar diverses competències bàsiques de primària, promou un desenvolupament positiu de les habilitats de relació social i interpersonal, i desenvolupa l'hàbit lector.

Partint de la lectura del pwp del Campus Virtual sobre "l'activitat motriu en el cicle inicial: de la psicomotricitat a l'Educació Física" i el  visionament del vídeo de forma autònoma del conte motriu "La caza de los indios" destinat a alumnes de primer de primària, ens hem endinsat en aquest nou recurs tan interdisciplinari i enriquidor. En el desenvolupament de la sessió, ens hem agrupat en cinc grups, on cadascun s'ha encarregat de dur a terme un conte motriu treballant els continguts de cicle inicial d'un dels apartats de l'àmbit d'educació física del currículum d'educació primària. Aquests han estat: "El cos: imatge i percepció", "Habilitats motrius", "Activitat física i salut", "Expressió corporal" i "El joc". Cadascun d'aquests apartats presenta una sèrie de continguts, que són els que es considera que tot alumne de cicle inicial hauria d'adquirir mitjançant l'assignatura d'educació física. Finalment, hem sigut partícips dels contes motrius creats i desenvolupats pels altres grups.

Font

Aquesta sessió, tal com he comentat anteriorment, ha constat principalment de dues parts, necessàries per a entendre com funciona aquest recurs educatiu: el conte motriu de "La caza de los indios" i el conte motriu que hem creat nosaltres.

D'una banda, sobre el conte motriu "La caza de los indios", he dut a terme la següent anàlisi, tenint en compte les dimensions i les competències bàsiques pròpies de l'educació física que treballa, els continguts clau d'educació física de cicle inicial que desenvolupa, les competències bàsiques d'etapa que es desenvolupen, les possibilitats de treball interdisciplinari i transversal que presenta i, finalment, he fet una breu reflexió. Tot això ho trobem explicat detalladament en la següent presentació:


D'altra banda, sobre el conte motriu "En busca de les emocions" que el meu grup i jo hem creat i desenvolupat, també he dut a terme una anàlisi detallat sobre les dimensions i les competències bàsiques pròpies de l'educació física que treballa, els continguts clau d'educació física de cicle inicial que desenvolupa, les competències bàsiques d'etapa que es desenvolupen, les possibilitats de treball interdisciplinari i transversal que presenta i, finalment, he fet una breu reflexió sobre la meva experiència. En aquesta presentació, es troben explicats tots aquests aspectes:



En conclusió, he après com funciona aquesta nova eina educativa i tots aquells beneficis que proporciona als infants. Considero que és un recurs que beneficia positivament el desenvolupament dels infants i els dóna l'oportunitat de fer que el seu aprenentatge sigui el més significatiu possible. El fet que el conte motriu permeti establir connexions amb moltes altres àrees de coneixement, encara el fa més enriquidor i porta als mestres a repensar-se la manera en la qual s'ensenya. Si el conte motriu aporta molts beneficis i aprenentatges als infants, i ells gaudeixen i estan motivats per dur-lo a terme, podrem assegurar-nos que adquiriran els coneixements amb major facilitat i el seu procés d'aprenentatge es podrà denominar com a gratificant.

Font


Bibliografia:

D’Ordenació, D. D. E. S., & i Primària, C. D. E. I. (2017). Currículum: educació primària (2017). Recuperat de: https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-ed-primaria.pdf

Generalitat de Catalunya (2016). Competències bàsiques de l'àmbit de l'educació física. Recuperat de: https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/primaria/ambit-educacio-fisica.pdf

Ester y David colegio Iale (2011). Cuento motor [vídeo]. Recuperat de: https://www.youtube.com/user/efesterydavid/videos

Bosch, V. G., Fernández, N. J., & Amador, R. R. (2010). El conte motor, un recurs didàctic socioeducatiu, motivador i interdisciplinari a l'Educació Primària. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, (38), 139-146. Recuperat de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3619847.pdf


Recursos complementaris:

Exemples de contes motrius:  
https://www.youtube.com/results?search_query=ejemplos+de+cuentos+motores

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Reptes Físics Cooperatius

Cursa d'orientació UAB