Cursa d'orientació UAB

Aquesta sessió ha consistit a dur a terme una cursa d'orientació pel campus de la UAB. Una cursa d'orientació és una activitat esportiva a contrarellotge on les persones que participen han de passar uns controls assenyalats en un mapa en el menor temps possible i amb l'ajuda o no d'una brúixola. El repte de l'activitat és trobar la millor ruta per trobar tot allò que se'ns demana i fer-ho en el menor temps possible. Cal tenir en compte que hi ha mapes i circuits de diferents nivells, per tal que gent de totes les edats pugui gaudir d'aquesta activitat. Aquest, a més, et permet saber les distàncies, els desnivells i els elements més destacats del lloc i el terreny per on es passarà. 

Font

Les curses d'orientació aporten diversos beneficis per a les persones que les duen a terme. Per exemple, estimulen la concentració, la presa ràpida de decisions i la imaginació, ja que cal saber interpretar la informació que ofereix el mapa, contrastar-la amb la realitat que veiem a l'entorn i ubicar-nos en l'espai. Per tant, podem dir que és una activitat completa en cos i ment.

Font

Per tal de fer una bona cursa d'orientació, Enric (2014) en el seu bloc "Mou el cos, desvetlla la ment" ens dona una sèrie de consells bàsics.

  1. Sortida: cal prendre's el temps necessari per observar el mapa i familiaritzar-se amb ell. Assegurar les primeres fites triant recorreguts senzills és una bona forma d'agafar confiança. No s'ha de sortir massa de pressa.
  2. Anàlisi de l'itinerari entre dues fites: cal tenir presents dues tècniques bàsiques per portar el mapa a la mà: en primer lloc, el mapa sempre ha d'estar ben orientat fent coincidir el nord del mapa amb el nord magnètic o fent que el què veiem davant nostre coincideixi amb el que veiem davant del nostre mapa. En segon lloc, hem de tenir localitzat en tot moment en el mapa el lloc on ens trobem.
  3. Adaptar el ritme de córrer segons els canvis de terreny, les fases d'orientació i la lectura del mapa.
  4. No deixar-se influenciar per les referències visuals humanes.
  5. Si ens perdem cal parar-se, identificant i dirigint-se cap al punt característic més proper del nostre camp de visió i que es pugui reconèixer fàcilment en el mapa. A partir d'aquest punt, determinar el nou itinerari.
  6. Etc.
Font

Passant a parlar de la sessió duta terme a l'aula, aquesta va partir d'una breu explicació de les curses d'orientació. Després, amb un mapa del campus on s'assenyalaven els punts amb les fites a assolir i un full a omplir amb la informació que se'ns demanava de cada fita, vam iniciar el nostre recorregut per campus en petits grups. La cursa s'iniciava i finalitzava en el mateix punt, el gimnàs de la facultat, i el meu grup, format per la Irene, l'Aida, la Paula i jo, l'Anaïs, vam començar la nostra cursa dirigint-nos al punt 1 del mapa. 

Font pròpia

Va ser una activitat molt diferent i en la qual vam funcionar molt bé com a grup. Vam repartir-nos les tasques, on cadascú tenia una funció dins del grup: una portava el mapa i anava guiant, l'altre portava el full a emplenar, l'altre dictava el que s'havia de posar al full i l'altre anava fent fotos. Aquests rols ens els vam anar canviant entre nosaltres diversos cops durant el desenvolupament de la cursa, de manera que totes vam contribuir a totes les tasques necessàries per aconseguir l'objectiu de l'activitat; arribar a assolir totes les fites en el mínim temps possible. Cal destacar que, un cop vam assolir totes les fites, vam haver de dur a terme una activitat de bonificació al gimnàs, al punt final de la cursa. Aquesta activitat no la vam aconseguir assolir del tot. Arribats tots els grups al final de la cursa, vam corregir el full de respostes de les fites. Cada grup va corregir el full d'un altre grup i per cada resposta encertada s'assolien uns determinats punts. El meu grup no vam aconseguir guanyar, però vam estar molt contentes amb la feina que havíem fet. 

Font pròpia

En conclusió, ha estat una activitat molt diferent i que s'allunya del que és comú. Mai havia dut a terme una sessió d'aquest estil i, la veritat, és que m'ha semblat molt interessant conèixer què són les curses d'orientació i com funcionen. Dur a terme a l'escola activitats d'aquest estil pot ser molt enriquidor per a l'alumnat, ja que tal com he comentat abans, desenvolupen la imaginació, contribueixen a la concentració i afavoreixen el treball de la presa de decisions. El mapa és el punt clau d'aquesta activitat i una peça fonamental que tot infant ha de saber treballar. Per aquest motiu, no només és una activitat física, sinó que engloba també altres aspectes importants, com la lectura, el llenguatge, l'orientació, etc. 

Font

Bibliografia:

Mou el cos, desvetlla la ment (2014). Sabeu què són les curses d'orientació?. Recuperat de: https://www.mouelcos.cat/?p=3882

Mou el cos, desvetlla la ment (2014). Consells bàsics per fer una bona cursa d'orientació. Recuperat de: https://www.mouelcos.cat/?p=3957

Recursos complementaris:

Corgnet, N., Ordóñez, S., Vizcaya, E., (2014). Taller pedagògic de curses d'orientació. Recuperat de: https://www.cetarragones.cat/contents/1092597888taller-pedagogic-de-curses-d'orientacio-ii.pdf 

FCOC (2022). Què és l'orientació?. Recuperat de: https://orientacio.cat/que-es-lorientacio/

Club Orientació Berguedà (2022). Les curses d'orientació. Recuperat de: http://cob.orientacio.cat/orientacio/les-curses-orientacio/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Reptes Físics Cooperatius

Escape Room "El minotaure de la UAB"