Jornades esportives

Les jornades esportives han estat una sèrie d'activitats que hem dut a terme per seminaris durant dues sessions de l'assignatura al SAF de la UAB. Dins del seminari, hem fet sis grups i ens hem coordinat entre tots per establir els continguts que treballarà cada grup i, d'aquesta manera, fer que no es repeteixin. Cada grup ha hagut d'organitzar una sessió de 20 minuts en la qual s'havia d'explicar el que faríem, com es vincula a nivell curricular i el material que a utilitzar.

Les jornades lúdico-didàctiques (així és com s'anomenen correctament), tenen com a objectiu vivenciar la preparació, dinamització i valoració d'una intervenció educativa de curta durada, i participar de manera activa i respectuosa en les activitats dinamitzades pels propis companys i companyes de classe. Per dur a terme l'activitat a executar, hem hagut de tenir en compte el que calia fer abans, durant i després de l'activitat.

En primer lloc, calia preparar l'activitat. Tenint en compte les tres fases d'una sessió (activació, part principal i tornada a la calma), hem hagut de seleccionar l'activitat o joc que més s'adequava a la nostra fase, al nostre objectiu i a l'edat dels participants o cicle educatiu.

Fases d'una sessió

A més, calia fer una previsió i preparació del material, tenir en compte que la sessió només podia durar 20 minuts, l'espai del qual disposàvem i com organitzaríem a l'alumnat. Tots aquests aspectes calia recollir-los en una fitxa de treball. El meu grup, format per la Irene, la Paula, l'Aida i jo, l'Anaïs, ens ha tocat la fase de tornada a la calma i l'hem fet al pavelló. Hem necessitat pilotes de tennis i antifaços, i una organització de l'alumnat bastant diversa segons l'activitat. 

En segon lloc, ha vingut la dinamització de l'activitat. D'una banda, per tal de posar en marxa el funcionament i la dinàmica de l'activitat, ham hagut de dir el nom de l'activitat, explicar els objectius i les normes de manera clara i concisa, obrir un torn de paraules per aclarir els dubtes sorgits i organitzar a l'alumnat segons la nostra finalitat. D'altra banda, iniciada l'activitat, hem hagut d'anar donant indicacions, animant als participants, informant-los sobre aspectes relacionats amb l'activitat, etc. Nosaltres hem esdevingut dinamitzadores de l'activitat, i ens hem hagut de repartir les tasques, participar en l'activitat quan en un determinat moment quedava una penjada i preparar els materials per tenir-los a punt en el moment que els necessitéssim. 

En tercer i últim lloc, per tal de concloure l'activitat, calia informar del resultat final, fer un breu comentari i reflexió sobre el desenvolupament de l'activitat i la participació, i recollir el material fet servir; així ha estat.

Acabada aquesta explicació, deixo la fitxa de la sessió del meu grup omplerta en la qual es podran veure tots aquests aspectes explicats de manera més detallada, tenint en compte la fase de la sessió que ens ha tocat desenvolupar. Aquesta fitxa l'hem desenvolupat abans de dur a terme la sessió presencial i pràctica, però, a posteriori, hem hagut de fer una autoavaluació que hem incoporat al final del treball a partir d'una rúbrica elaborada per tot el seminari C. Aquí, adjunto la fitxa de la nostra activitat, la qual ja conté la rúbrica.

https://drive.google.com/file/d/1f903s7oTU35uyKyEFrec_bXaE3-z4B-p/view?usp=sharing

Des del meu punt de vista, considero que la nostra posada en escena de les activitats de la fase de tornada a la calma ha estat bastant bona i significativa. Ha sigut el nostre primer contacte amb una situació d'aquest estil i ens hem sortit bastant bé. Tal com a la nostra fitxa de treball expliquem a la reflexió, ens hem sentit bastant còmodes. Que el grup classe mostrés implicació per participar i passar-ho bé, ens ha facilitat molt la nostra tasca. A més, la improvisació ha estat un altre factor del qual hem aprés molt. Les coses no sempre surten com les plantegem, per això, cal saber lidar amb les adversitats i reconduir l'aprenentatge cap a una altre direcció sense perdre el fil conductor de la nostra activitat i centrant el focus en els nostres objectius.

Font

Per tal d'endinsar-nos d'una manera més dinàmica en els dos dies de jornades esportives, en el següent pwp elaborat per mi es poden veure explicacions i diverses fotos i vídeos executant els diferents jocs i activitats. Que bé ho hem passat!

Ha estat una experiència molt enriquidora!

Bibliografia:

Carbonero, L. (2021). Jornades lúdico-didàctiques. Recuperat de: https://docs.google.com/presentation/d/1a7rT8DYGeBCON94LrVeFhqNvW5DamNeL/edit?usp=sharing&ouid=102263336244358632527&rtpof=true&sd=true

Gencat (2016). Currículum d'Educació Primària. Recuperat de: https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-ed-primaria.pdf

 

Recursos complementaris:

INS la Talaia (2012). La sessió d'Educació Física. Recuperat de: https://blocs.xtec.cat/efsegur/files/2012/11/parts-de-la-sessi%c3%b3-escalfament2.pdf


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Reptes Físics Cooperatius

Cursa d'orientació UAB

Escape Room "El minotaure de la UAB"